4 grudnia 2019 roku w Sali Kryształowej Pałacu Książęcego w Żaganiu odbyły się uroczystości związane ze 100- leciem PCK w Polsce. ZSTiO w Żaganiu reprezentowały Pani dyrektor Anna Król oraz Pani Lucyna Kultys.
Regulamin rekrutacji i uczestnictwa w projekcie
pt. „Europejskie praktyki zawodowe gwarancją sukcesu w przyszłości” realizowanym przez Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Żaganiu w ramach Programu Erasmus+
§1. Postanowienia ogólne
1. Niniejszy regulamin określa zasady rekrutacji oraz uczestnictwa w projekcie pt. „Europejskie praktyki zawodowe gwarancją sukcesu w przyszłości” (zwanym dalej „Projektem”) realizowanym przez Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Żaganiu (zwanym dalej „Realizatorem”) w ramach programu Erasmus+.
2. Projekt pt. „Europejskie praktyki zawodowe gwarancją sukcesu w przyszłości” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Erasmus+ Akcja 1 Mobilność edukacyjna w sektorze Kształcenie i szkolenia zawodowe.
3. Realizatorem projektu jest Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Żaganiu.
4. Organizacją partnerską, pośredniczącą w wyznaczeniu podmiotów przyjmujących uczniów na praktyki zawodowe jest:
Associazione Artistica Culturale „A Rocca”
Via TCP Arcodaci 48
Włochy 98051
Barcellona Pozzo di Gotto
Tel. +39 090 2130696, +39 3490693698
www. eprojectconsult.com
5. Projekt realizowany jest w okresie od 01.09.2019 r. do 30.08.2021r.
6. Projekt służy dopasowaniu oferty Szkoły do potrzeb mobilnego rynku pracy w Europie i umożliwieniu młodzieży swobody w decydowaniu o ścieżce kariery, bez ograniczeń ze strony barier geograficznych czy kulturowych. Udział w projekcie zapewni Uczestnikom poszerzenie zakresu nauczania o zagraniczną wiedzę i doświadczenie pozyskane w czasie praktyk zawodowych, rozwinięcie kompetencji miękkich oraz nabycie umiejętności pracy w środowisku interkulturowym.
7. W ramach Projektu zostaną zorganizowane wyjazdy 2 grup uczniów z poszczególnych kierunków kształcenia na 4-tygodniowe praktyki zawodowe do Katanii (Sycylia – Włochy).
§2. Cel i założenia Projektu
1.Głównym celem Projektu pt.„Europejskie praktyki zawodowe gwarancją sukcesu w przyszłości” jest nabycie oraz wzrost umiejętności zawodowych, kompetencji społecznych oraz językowych 32 uczniów ZSP.
Cel realizowany będzie poprzez organizację 4 tygodniowych staży zawodowych we Włoszech dla uczniów technikum. W mobilności zaplanowano udział 26 uczniów kształcących się na kierunku technik logistyk oraz 6 uczniów – technik hotelarstwa.
2.Celami szczegółowymi Projektu są:
- nabycie nowych oraz wzrost umiejętności zawodowych uczniów związanych z kierunkiem ich kształcenia, poprzez udział w stażach zagranicznych we włoskich przedsiębiorstwach
- zdobycie doświadczenia zawodowego w międzynarodowym otoczeniu
- wzrost świadomości międzykulturowej, wzmocnienie poczucia bycia obywatelem Europy
- poprawa kompetencji językowych uczniów, w tym wzrost umiejętności posługiwania się językiem branżowym
- zdobycie doświadczenia życiowego: doświadczenie w samodzielnym życiu (adaptacja w nowym, międzynarodowym środowisku), przezwyciężenie barier oraz uprzedzeń kulturowych - wzrost mobilności zawodowej uczniów – zdolności do swobodnego poruszania się na regionalnym, krajowym i europejskim rynku pracy
- wzrost szans i konkurencyjności na europejskim rynku pracy
- wzrost pewności siebie, umiejętności radzenia sobie ze stresem, poczucia własnej wartości
- poszerzenie wiedzy na temat kultury i obyczajów kraju przyjmującego
- kształtowanie postaw związanych z otwartością na zmiany i gotowością do uczenia się przez całe życie
- wzrost wiedzy merytorycznej oraz nabycie doświadczenia przez kadrę nauczycielską w realizacji projektów dofinansowanych ze środków UE
3.Oczekiwanymi rezultatami uczestnictwa w Projekcie są:
a) zwiększenie konkurencyjności uczniów na rynku pracy, w tym europejskim rynku pracy;
b) poszerzenie wiedzy i umiejętności zawodowych uczniów o doświadczenia pozyskane w czasie zagranicznej praktyki zawodowej;
c) sprawdzenie i podniesienie poziomu znajomości języka obcego;
d) zwiększenie świadomości uczniów na temat korzyści płynących z nauki języków obcych;
e) rozwinięcie kompetencji miękkich;
f) nabycie umiejętności pracy w zespołach międzynarodowych;
g) nabycie umiejętności pracy w środowisku interkulturowym;
h) nauka większej samodzielności.
§3. Zakres i organizacja wsparcia
1.W ramach Projektu uczestnicy odbędą 4-tygodniowe zagraniczne praktyki zawodowe w terminach 09.03.2020 -05.04.2020 r. oraz 01.03.2021-28.03.2021r.
2.W ramach przygotowana do wyjazdu każda z grup Uczestników weźmie udział w zajęciach szkoleniowych, w tym w:
a) przygotowaniu z języka angielskiego (nauka praktycznego zastosowania języka, język zawodowy)–20 godzin lekcyjnych zajęć;
b) przygotowaniu z języka włoskiego (nauka praktycznego zastosowania języka, język zawodowy)–20 godzin lekcyjnych zajęć;
c) przygotowaniu międzykulturowym –10 godzin lekcyjnych zajęć;
d) zajęciach pedagogicznych –10 godzin lekcyjne zajęć.
3.Zajęcia przygotowawcze dla Uczestników Projektu odbywać się będą w Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Żaganiu wg ustalonego harmonogramu, który zostanie przekazany Uczestnikom po zakończeniu procesu rekrutacji i przed rozpoczęciem ww. zajęć.
4.Zajęcia przygotowujące do wyjazdu są dla Uczestników obowiązkowe, a udział w nich jest warunkiem koniecznym uczestnictwa w Projekcie.
5.Uczestnicy zobowiązani są do potwierdzenia swojej obecności na zajęciach poprzez złożenie każdorazowo podpisu na liście obecności.
6.Koordynator dopuszcza możliwość usprawiedliwienia nieobecności Uczestnika na zajęciach przygotowawczych, wynikającej z przyczyn spowodowanych chorobą lub sytuacjami losowymi. Uczestnik zobowiązany jest przedstawić usprawiedliwienie w terminie 7dni od daty zaistnienia nieobecności.
7.Udział w Projekcie jest dla Uczestników bezpłatny. W ramach Projektu pokryte zostaną koszty przejazdu do miasta odbywania praktyki zawodowej, koszty zakwaterowania Uczestników oraz koszty udziału w programie kulturowym i przygotowawczym. Uczestnikom zapewnione zostanie ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, następstw nieszczęśliwych wypadków oraz kosztów leczenia. Uczestnicy będą mieli pokryte koszty wyżywienia.
§4. Warunki uczestnictwa w Projekcie
1.Projekt pt. „Europejskie praktyki zawodowe gwarancją sukcesu w przyszłości” skierowany jest do uczniów kształcących się w roku szkolnym 2019/2020 w klasach III Technikum Logistycznego (I tura mobilności) i 2020/2021 w klasach III Technikum Logistycznego i Technikum Hotelarskiego (II tura mobilności), którzy spełnią kryteria uczestnictwa określone w niniejszym regulaminie i w wyniku przeprowadzonej rekrutacji zostaną zakwalifikowani do udziału w Projekcie.
2.W przypadku, gdy liczba uczniów klas III spełniających kryteria rekrutacyjne będzie niewystarczająca, do Projektu mogą zostać zakwalifikowani uczniowie klas II lub IV tych samych specjalności, spełniający te kryteria.
3.W Projekcie weźmie udział 32 uczniów, w tym odpowiednio kształcących się w zawodach: technik logistyk – 26 uczniów i technik hotelarstwa -6 uczniów.
4. Zgodnie z powyższym w Projekcie wezmą udział wyłącznie części klas. Udział w Projekcie będzie nagrodą dla uczniów, szansą na rozwój osobisty i zawodowy.
5. Kandydaci, którzy wyrażają chęć uczestnictwa w Projekcie muszą spełniać wszystkie niżej wymienione warunki formalne:
a) być uczniem Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Żaganiu;
b) uczęszczać w roku szkolnym 2019/20 do III klasy Technikum kształcącego w zawodzie technik logistyk i uczęszczać w roku szkolnym 2020/21do III klasy Technikum kształcącego w zawodzie technik logistyk lub technik hotelarstwa ,z zastrzeżeniem §4 pkt 2;
c)zadeklarować gotowość do udziału w projekcie, obejmującym:
- poprzedzającą wyjazd fazę przygotowawczą (szkoleniową),
- 4-tygodniowy wyjazd na praktyki zagraniczne,
- fazę ewaluacyjną po powrocie z wyjazdu oraz działania upowszechniające rezultaty Projektu;
d) wyrazić chęć uczestnictwa w Projekcie poprzez złożenie formularza zgłoszeniowego w terminie ustalonym przez Realizatora (zgłoszenia wypełnione niekompletnie nie będą rozpatrywane);
e) posiadać ważne dokumenty uprawniających do pobytu poza granicami kraju (paszport lub dowód osobisty, z terminem ważności obejmującym co najmniej okres wyjazdu zagranicznego) oraz ważną legitymację szkolną;
f) uzyskać za poprzedni rok szkolny roczną ocenę zachowania co najmniej poprawną oraz roczną ocenę z języka angielskiego co najmniej dopuszczającą.
6.W przypadku niewystarczającej liczby chętnych do udziału w Projekcie, spełniających powyższe kryteria. Realizator zastrzega sobie prawo do zmiany kryteriów rekrutacyjnych.
§5. Zasady rekrutacji uczestników Projektu
1.O udziale w Projekcie decydować będzie liczba punktów rekrutacyjnych.
2.Punkty rekrutacyjne zostaną przyznane na podstawie wymienionych poniżej ocen rocznych uzyskanych przez ucznia w na koniec roku szkolnego (poprzedniego):
a) średniej ocen z wszystkich przedmiotów,
b) średniej ocen z przedmiotów zawodowych,
c) oceny z języka angielskiego,
c)oceny zachowania.
3.Punktacja zostanie przydzielona zgodnie z poniższym schematem:
Etap pierwszy:
a) Śr. ocen końcowych (poprzedni rok szkolny)
- śr. 3,5-3,69: 1 pkt.
- śr. 3,7-3,89: 2 pkt.
- śr. 3,9-4,19: 3 pkt.
- śr.4,2-4,49: 4 pkt.
- śr. 4,5- 4,99: 5 pkt.
- powyżej 5,00 : 6pkt.
b) Śr. ocen z przedmiotów zawodowych (poprzedni rok szkolny)
- śr.3,5-3,69: 1 pkt.
- śr. 3,7-3,89: 2 pkt.
- śr. 3,9-4,19: 3 pkt.
- śr. 4,2-4,49: 4 pkt.
- śr. 4,5- 4,99: 5 pkt.
- powyżej 5,00 : 6pkt.
c) Ocena z języka angielskiego (poprzedni rok szkolny – j. angielski podstawowy)
- dopuszczający: 1 pkt.
- dostateczny: 2 pkt.
- dobry: 3 pkt.
-bardzo dobry: 4 pkt.
- celujący: 5pkt.
d) Ocena z zachowania
- popr.: 2 pkt.
- db: 3 pkt.
- bdb: 4 pkt.
- wz.: 5 pkt.
Etap drugi:
e) test z języka angielskiego, który będzie miał formę ustną i polegać będzie na odbyciu konwersacji z nauczycielem w celu zweryfikowania komunikatywnej znajomości języka. Za test będzie można uzyskać max. 10 pkt.
4. Miejsca na listach kandydatów do udziału w Projekcie będą przyznawane wg największej liczby punktów rekrutacyjnych.
5.W przypadku zdobycia równej liczby punktów o kolejności wpisania kandydata na listę rankingową decydowała będzie kolejność zgłoszeń. Jeśli powyższe rozwiązanie nie będzie rozstrzygające -zadecyduje aktywność kandydata w życiu szkoły.
6.Na listę kandydatów do udziału w Projekcie zostaną wpisani uczniowie, którzy spełniają kryteria formalne wymienione w §4 pkt5.
7. Odbędą się dwie rekrutacje, przed każdą z dwóch mobilności. Do każdej mobilności zakwalifikuje się po 16 uczniów z najwyższymi wynikami, w podziale na zawody.
8. Dodatkowo utworzona będzie lista rezerwowa – 4 uczniów (do każdej mobilności).
Miejsce na liście rezerwowej będzie zależne od uzyskanej liczby punktów rekrutacyjnych.
9.Kandydaci z listy rezerwowej zostaną zakwalifikowani do Projektu w przypadku rezygnacji Uczestnika z listy podstawowej w trakcie przygotowywania do mobilności. Podstawą kwalifikowania osób z listy rezerwowej będzie spełnianie kryteriów formalnych oraz liczba punktów rekrutacyjnych na liście rezerwowej.
10. Pierwsze dwie osoby z listy rezerwowej z każdego kierunku kształcenia są zobowiązane do uczestniczenia we wszystkich szkoleniach przygotowawczych oraz aktywnościach projektowych, na takich samych zasadach jak Uczestnicy Projektu.
11. Nadzór nad rekrutacją pełnić będzie komisja, w skład której wejdą:
a) Dyrektor Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Żaganiu: Anna Król – Przewodnicząca Komisji Rekrutacyjnej,
b) koordynator Projektu: Dorota Girsa-Downar
c) nauczyciel języka angielskiego: Małgorzata Grześkowiak
12.W celu dokonania zgłoszenia należy dostarczyć prawidłowo wypełniony i podpisany przez ucznia oraz rodzica/opiekuna prawnego ucznia formularz zgłoszeniowy zawierający:
oświadczenie o zapoznaniu się z regulaminem rekrutacji i uczestnictwa w Projekcie, zaakceptowaniu warunków uczestnictwa i zobowiązaniu się do przestrzegania zapisów regulaminu,
oświadczenie o zgodzie na gromadzenie i przetwarzaniu danych osobowych Uczestnika na cele realizacji Projektu,
zobowiązanie do uczestnictwa w zajęciach przygotowujących do wyjazdu,
zgodę rodzica na udział ucznia w Projekcie.
13.Dokumenty aplikacyjne (formularz zgłoszeniowy) dostępny jest u wychowawców klas oraz w sekretariacie Szkoły.
14. Zgłoszenia udziału w Projekcie można składać u wychowawcy lub w sekretariacie Szkoły.
15. Każdy z kandydatów ma prawo do zapoznania się z liczbą uzyskanych punktów rekrutacyjnych w podziale na poszczególne kryteria.
16. Uczestnikowi przysługuje odwołanie od decyzji komisji rekrutacyjnej. Procedurę odwoławczą należy rozpocząć do 3dni od ogłoszenia wyników rekrutacji. Odwołanie należy złożyć w formie pisemnej wraz z uzasadnieniem do Dyrektora Szkoły –Przewodniczącej Komisji Rekrutacyjnej.
§6. Prawa i obowiązki uczestnika projektu
1.Uczestnikiem projektu zostaje osoba znajdująca się na podstawowej liście uczestnictwa (zgodnie z zasadami rekrutacji).
2.Uczestnik zakwalifikowany do udziału w Projekcie i zamierzający wziąć w nim udział zobowiązany jest do zawarcia Umowy o praktykę zawodową w Projekcie w terminie wskazanym przez Dyrektora Szkoły.
3.W ramach udziału w Projekcie Uczestnik ma prawo do:
a) nieodpłatnego udziału w Projekcie;
b) dostępu do bieżących informacji na temat projektu umieszczanych na stronie internetowej Szkoły, bądź przekazywanych bezpośrednio Uczestnikowi;
c) udziału w zajęciach przygotowawczych realizowanych w ramach Projektu;
d) otrzymania materiałów i pomocy dydaktycznych do zajęć przygotowawczych;
e) zagwarantowanego dojazdu do miasta odbywania zagranicznej praktyki zawodowej i powrotu do Polski;
f) zakwaterowania;
g) transportu lokalnego z miejsca zakwaterowania do miejsca odbywania praktyki zawodowej;
h) ubezpieczenia na czas wyjazdu od następstw nieszczęśliwych wypadków, kosztów leczenia, odpowiedzialności cywilnej;
i) otrzymania certyfikatów uczestnictwa w Projekcie;
j) zgłaszania uwag i oceny zajęć, w których uczestniczy.
4.W ramach udziału w Projekcie Uczestnik zobowiązany jest do:
a) zapoznania się z niniejszym Regulaminem i przestrzegania jego postanowień;
b) punktualnego i aktywnego uczestnictwa w działaniach realizowanych w ramach Projektu;
c) aktywnego uczestniczenia w zajęciach z przygotowania językowego, kulturowego, pedagogicznego i zawodowego;
d) potwierdzania udziału w zajęciach przygotowawczych własnoręcznym podpisem na listach obecności;
e) wypełniania w trakcie szkoleń ankiet ewaluacyjnych;
f) bieżącego informowania koordynatora projektu o wszystkich zdarzeniach mogących zakłócić dalszy jego udział w Projekcie;
g)zgłaszania wszelkich zmian danych zawartych w dokumentach rekrutacyjnych, w tym danych adresowych;
h)podpisania poszczególnych elementów dokumentacji projektowej w wymaganych terminach, związanych z poprawną realizacją Projektu;
i)wzięcia udziału w procesie ewaluacyjnym oraz działaniach upowszechniających rezultaty Projektu.
5.W okresie odbywania zagranicznej praktyki zawodowej Uczestnik zobowiązany jest do:
a) przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej, przestrzegania wewnętrznych regulaminów zagranicznych podmiotów przyjmujących Uczestnika na praktykę zawodową oraz stosowania się do poleceń opiekuna praktyki;
b) przestrzegania prawa i prawidłowego zachowywania podczas odbywania praktyki zawodowej oraz wszystkich aktywności realizowanych podczas trwania Projektu;
c) sumiennego realizowania programu praktyki oraz systematycznego prowadzenia dziennika praktyki zawodowej;
d) bieżącego informowania opiekuna grupy o wszelkich nieprawidłowościach mających wpływ na realizację programu praktyk zawodowych;
e) utrzymywania porządku i czystości w miejscu zakwaterowania,
f) dbania o bezpieczeństwo własne oraz pozostałych Uczestników;
g) posiadania w trakcie odbywania praktyki własnej odzieży roboczej, obuwia ochronnego oraz innych specyficznych dla kierunku kształcenia środków ochrony,
h)czynnego uczestnictwa w działaniach informujących o przebiegu praktyki zawodowej (sprawozdania z przebiegu praktyk wysyłane do koordynatora za pośrednictwem poczty e - maile);
6.W czasie podróży oraz pobytu za granicą Uczestnikom zabrania się:
a) kupowania, posiadania i zażywania napojów alkoholowych, narkotyków, palenia papierosów, korzystania z jakichkolwiek substancji psychoaktywnych i innych używek;
b) przyjmowania leków bez wiedzy opiekuna;
c) samowolnego oddalania się od grupy bez poinformowania opiekuna.
7.W przypadku podjęcia próby stosowania środków odurzających (narkotyki, alkohol, itp.) przez Uczestnika, opiekun wzywa odpowiednie służby, praktyka zostaje przerwana, a Uczestnik ponosi wszystkie koszty związane z jej organizacją oraz powrotem do kraju. Wobec takiego Uczestnika zostaną wyciągnięte dalsze konsekwencje (podstawa prawna: Krajowy Program Zapobiegania Niedostosowaniu Społecznemu i Przestępczości wśród Dzieci i Młodzieży; Rada Ministrów z dnia13.01.2004 - Procedury postępowania nauczycieli i metody współpracy z policją w sytuacjach zagrożenia dzieci oraz młodzieży przestępczością i demoralizacją).
8. Za ewentualne szkody w postaci zniszczenia mienia należącego do osób trzecich lub będącego własnością ośrodka noclegowego czy podmiotu przyjmującego Uczestnika na praktykę zawodową, odpowiedzialność materialną ponoszą rodzice/opiekunowie prawni Uczestnika.
9.Rodzice/opiekunowie prawni Uczestnika zobowiązani są do udostępnienia aktualnych numerów telefonów, które będą aktywne przez cały czas uczestniczenia ucznia w Projekcie.
10.Rodzice/opiekunowie prawni Uczestnika oświadczają, że na dzień przystąpienia do Projektu nie istnieją żadne przeciwwskazania zdrowotne do wzięcia przez ucznia udziału w Projekcie.
§7. Zasady rezygnacji i skreślania z listy uczestników Projektu
1.Uczestnik ma prawo do rezygnacji z udziału w Projekcie w ciągu 3 dni od daty ogłoszenie wyników rekrutacji. Na powstałe w ten sposób wolne miejsce zostanie zakwalifikowana osoba z listy rezerwowej.
2. Rezygnacja w trakcie trwania zajęć jest możliwa w przypadku ważnych zdarzeń losowych lub zdrowotnych.
3.W przypadku rezygnacji, Uczestnik zobowiązany jest do zwrotu otrzymanych materiałów dydaktycznych i szkoleniowych, najpóźniej w chwili złożenia rezygnacji.
4.Uczestnik Projektu może zostać skreślony z listy w następujących przypadkach:
a) naruszenia postanowień niniejszego Regulaminu;
b) nieprzestrzegania obowiązków Uczestnika Projektu wymienionych w §6 niniejszego Regulaminu;
c) rażącego naruszenia porządku organizacyjnego podczas Projektu;
d) opuszczenia bez usprawiedliwienia ponad 10% godzin obowiązkowych zajęć projektowych;
e) nie wyrażenia przez ucznia zgody na przetwarzanie danych osobowych na potrzeby realizacji Projektu oraz zgody na wykorzystanie wizerunku do celów promocyjnych Projektu;
f) skreślenia Uczestnika z listy uczniów Szkoły.
5.Uczestnik może być usunięty z udziału w Projekcie w przypadku:
a) posiadania lub zażywania narkotyków i/lub alkoholu poza oraz na terenie zakwaterowania,
b) jakiegokolwiek rodzaju dyskryminacji ze względu na wiek, płeć, rasę, wyznawaną religię, światopogląd, narodowość, orientację seksualną, niepełnosprawność,
c)działań przestępczych i zachowań antyspołecznych (kradzież, pobicie, wandalizm itp.),
d) nieobecności na praktyce zawodowej bez podania wiarygodnej/ważnej przyczyny,
e) poważnego naruszenia dyscypliny w miejscu pracy,
f) łamania obowiązujących regulaminów.
6.W przypadku rezygnacji bez uzasadnienia lub skreślenia z listy zakwalifikowanych, Uczestnik zobowiązany jest do pokrycia wszelkich kosztów powstałych w związku z jego uczestnictwem do czasu rezygnacji lub skreślenia z listy, tj. kosztów szkoleń, transportu czy organizacji praktyki zawodowej.
7.Skreślenie Uczestnika Projektu w trakcie trwania zagranicznej praktyki zawodowej wiąże się z poinformowaniem rodziców/ opiekunów prawnych, którzy zobowiązani są niezwłocznie, osobiście odebrać ucznia z miejsca jego pobytu za granicą na swój koszt.
§8. Postanowienia końcowe
1. Szkoła zastrzega sobie prawo zmiany regulaminu w sytuacji zmiany wytycznych lub warunków realizacji Projektu.
2. Podczas realizacji projektu Szkoła może stosować odstępstwa od powyższego regulaminu, jeżeli realizacja przedmiotowych postanowień staje się niemożliwa lub wymaga tego skuteczna realizacja Projektu.
3. Aktualna treść regulaminu dostępna jest na stronie internetowej Szkoły, u koordynatora projektu oraz w sekretariacie Szkoły.
4. Niniejszy Regulamin obowiązuje od dnia 01.09.2019r.
28 listopada 2019 roku odbyły się w naszej szkole Targi Edukacyjno-Zawodowe zorganizowane w ramach projektu "Modernizacja kształcenia zawodowego w powiecie żagańskim". Na targach wystawiły się liczne instytucje umożliwiające zdobycie zawodu lub podjęcie pracy, np. w służbach mundurowych. Była to też okazja do zaprezentowania oferty edukacyjnej Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Żaganiu.
27 i 28 listopada 2019 uczniowie ZSTiO, uczestniczący w programie MON "Certyfikowane klasy mundurowe" odbyli kolejne szkolenie poligonowe w 34 Brygadzie Kawalerii Pancernej w Żaganiu. Pod opieką instruktorów doskonalili swoje umiejętności z zakresu musztry, udzielana pierwszej pomocy, samoobrony oraz technik pokonywania przeszkód terenowych.
W dniu 26 listopada 2019 uczniowie naszej szkoły w obecności pani dyrektor Anny Król odebrali z rąk Starosty Żagańskiego Pana Henryka Janowicz stypendia Zarządu Powiatu za wyniki w nauce i sporcie, a nauczyciele Łukasz Cichanowicz i Krzysztof Sieńko podziękowania za wkład pracy w rozwój i rozszerzanie zainteresowań uczniów. Nasi stypendyści to: Grzegorz Maliński, Sandra Jaremko, Martyna Bardel, Natalia Chmura, Małgorzata Idźkiewicz, Wiktoria Marciniak, Katarzyna Wojtal, Maciej Kiepura, Katarzyna Kowalewska. Wielkie gratulacje!